איבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים

מידע על האיבחונים: מה כדאי לדעת לפני איבחון דידקטי ופסיכודידקטי?

החל משנת 2019 החל משרד החינוך לפקח בחלק מאזורי הארץ על האיבחונים של תלמידי חטיבה ותיכון וכן לספק לווי ותמיכה מקצועית לבתי הספר המשתתפים בתוכנית “מלקויות ללמידה”. המידע להלן מיועד בעיקר עבור הורה המעוניין לבצע איבחון עבור תלמיד בית הספר היסודי, או שהתבקש על ידי בית הספר לבצע את האיבחון באופן עצמאי.

מה בודק האיבחון? האיבחון בודק את מידת הצורך של התלמיד בתמיכה לימודית וריגשית, ומנסה לזהות את מוקד הקושי על ידי סדרת מבדקים (“כלים”) הבודקים לקויות למידה, כגון יכולת שליפה מהזכרון, רמת אוצר מילים והבעה בכתב ובעל פה. במידה ולא נמצאה לקות למידה, ניבדק אם ישנו קושי ריגשי הגורם לקשיי למידה. איבחון פסיכולוגי, שהוא חלק מהאיבחון הפסיכודידקטי, מנסה לאבחן את מקור קשיי הלמידה ואת יכולת התלמיד להתמודד עם חוויה של אי הצלחה ומסוגלות עצמית.

מדוע לעשות איבחון והאם תשיגו את המטרה שלשמה אתם עורכים את האיבחון? אם התבקשתם על ידי בית הספר לערוך איבחון, חשוב לבדוק – מדוע? האם במידה ויתבררו לקויות הלמידה יוכל בית הספר לספק מענה מתאים? המחסור באנשי חינוך המיומנים בנתינת מענה לתלמידים בעלי לקויות למידה, כמו גם התקציב המצומצם שניתן לבתי הספר עבור הוספת שעות משכורת לאנשי חינוך ניכרים היטב בשטח – ישנו מחסור בצוות חינוכי המיומן בטיפול בתלמידים המתקשים לעמוד בדרישות הרגילות. כתוצאה מכך, בתי ספר רבים מסרבים לשקול מענה פרטני אלא רק לאחר ביצוע איבחון. אך מצד שני, תוצאות האיבחון אינם מחייבים את בית הספר לתת מענה מותאם מפני שמשרד החינוך אינו מחייב את בית הספר ליישם את המלצות האיבחון. יתרה מכך, משרד החינוך טוען כי האיבחון אינו כלי עיקרי להחלטה על מתן סיוע לתלמיד. במסגרות לימוד פרטיות ייתכן כי המוסד הלימודי משתמש באיבחון כאיתור מוקדם וכתנאי קבלה (לדוגמא בסימנרים ואולפנות) על מנת לוודא קבלת תקציב ממשרד החינוך.

כמה זה עולה? החל מ-2019 משרד החינוך מקצה מדי שנה תקציב למימון מלא של מלגות איבחון לתלמידים מכתות ח’ עד י’. על מנת לקבל את המימון יש לספק הוכחות הכנסה. הורים המבקשים לאבחן תלמיד בגיל בית ספר היסודי, ומשפחות שאינן עומדות במבחן ההכנסה יתבקשו לשלם מכיסם את עלות האיבחון, החל מ-500 ש”ח עבור איבחון דידקטי בלבד והחל מ-950 ש”ח עבור פסיכוידקטי בשפה בלבד (לא כולל מקצועות אנגלית וחשבון). לאיבחון מלא התשלום מתחיל מ-1500 ש”ח במכון לאיבחונים.

איפה נבחנים? לכל קופת חולים יש רשימה של מכונים (עסקים מורשים) הפועלים בשיתוף עם הקופה והמבצעים את האיבחונים. בנוסף לכך ניתן למצוא מאבחנים דידקטיים ופסיכודידקטיים פרטיים (כגון פסיכולוג חינוכי). העלות אצל מאבחן פרטי עשויה להיות גבוהה יותר מעלות במכון איבחונים, אך מצד שני בדרך כלל תקבלו את התוצאות מהר יותר. בכל מקרה כדאי תמיד לבדוק המלצות לגבי בוחנים פרטיים, ובעיקר לבדוק המלצות על מכונים בהם ההתקשרות איננה מול המאבחן עצמו אלא מול ההנהלה והמזכירות.

ממה להיזהר כאשר פונים למכון לאיבחונים?

הפעלת ביטוח רפואי שלא לצורך: מכון לאיבחונים העובד עם קופת החולים תובע את הקופה עבור ההשלמה הביטוחית של הנבדק. כלומר, המכון גובה מאת הנבחן “דמי השתתפות עצמית”, ובנוסף לכך תובע את קופת החולים במידה וקיים עבור הנבדק ביטוח המכסה באופן חלקי את עלות האיבחון (בדרך כלל עד 70% מעלותו). שימו לב! אם החלטתם שלא לנצל את הכיסוי הביטוחי ושלימתם באופן מלא לבדיקה, המכון עלול לתבוע את הקופה בכל מקרה ולמנוע מכם לקבל הטבה בעתיד אם תרצו לחדש את האיבחון (לדוגמה, לקראת החטיבה והתיכון). הביטוח הרפואי מאפשר בדרך כלל לנצל את ההנחה פעם אחת בלבד במהלך תקופת הביטוח. שמרו את הקבלה, במיוחד אם לא קיבלתם את ההנחה. אם התקשרתם למכון כלשהו לברר פרטים לגבי איבחון, אל תתנו את תעודת הזהות של הנבחן עד שתהיו בטוחים שאתם מבצעים את האיבחון דרך מכון זה. לעיתים מגיש המכון את התביעה לכיסוי הביטוחי מיד עם קבלת המידע של המבוטח ועוד לפני ביצוע האיבחון.

מי המאבחן? בשל הדרישה הגדולה לאיבחונים מתקשים לעיתים מכוני האיבחון למצוא אנשי מקצוע מוסמכים, כגון מאבחנים דידקטיים בעלי תעודה, ולכן מעסיקים עובדים ללא תעודות. מצד שני, משרד החינוך איננו שולל איבחונים פרטיים שנעשו על ידי אנשי מקצוע שאינם מוסמכים. משרד החינוך אינו מונע מכל אדם הרוצה להתעסק בתחום את “הזכות לעיסוק” אך מאידך התחום פרוץ וכל אחד יכול לבצע את האיבחון, גם אם לא למד את התחום באופן מקצועי.

תוצאות גנריות: נטען כי מכונים רבים משתמשים בדו”ח מובנה על מנת לערוך את תוצאות המבדק, וההמלצות הניתנות זהות כמעט עבור כל ניבדק באותו המכון. ניתן לבקש מהמכון לתת המלצות לפי ההתאמות שתרצו לקבל מאת המוסד הלימודי. ההמלצות הניתנות בדו”ח מתמקדות בעיקר בדרכים ליצירת סביבה לימודית מותאמת, עידוד התלמיד וחיזוק ביטחונו העצמי, לימוד חומר מועט בפרקי זמן קצרים יותר ומתן הפסקות מעבר למערכת הרגילה. עריכת תוצאות האיבחון נעשית בדרך כלל על ידי עורכים שלא הוכשרו בתחום הפסיכודידקטי, ולכן על אף שהעורך משתמש במסמכים שכתב המאבחן על מנת לערוך חלקים מהדו”ח, חוות הדעת הסופית של המסמך איננה בהכרח ממוקדת במענה המותאם באופן ייחודי לנבחן, אלא שזורה בתבנית שחלקה הגדול נכתב בשיטת “העתק הדבק”. אם מטרת האיבחון היא רק ש”בית הספר יתייחס” וייתן מענה כלשהו לתלמיד – ייתכן שתוכלו להסתפק במסמך הגנרי, אך אם כוונתכם כהורים היא זיהוי מקור הקושי של ילדכם והתאמת טיפול ממוקד, ייתכן ומסמך גנרי לא יהיה מדוייק מספיק עבור ילדכם.

ולבסוף – לא לשלם מראש עבור כל האיבחון: כדאי שלא לשלם מראש עבור כל האיבחון עד שתקבלו את התוצאות. הציעו לשלם מחצית לפני האיבחון ומחצית מהעלות לאחר שתקבלו את התוצאות. במכונים רבים, העורכים כ-100 איבחונים בחודש ויותר, קיים עומס על העורכים שלא תמיד מצליחים להוציא את התוצאות תוך הזמן שהובטח לכם. אם אתם צריכים את האיבחון למועד מסויים כגון לוועדות מחוזיות הדנות בהקלות, השאירו את הכוח בידכם ואל תשלמו את כל הסכום עד לקבלת התוצאות, אולי תצליחו למנוע מעצמכם מצב של עוגמת נפש, בו אתם רודפים אחר המכון ומחכים זמן ארוך “ברשימת הדחופים”, הכוללת עוד כמה עשרות איבחונים דחופים. ערכו עם המכון חוזה עבודה המבטיח שתקבלו את האיבחון במועד הדרוש או החזר כספי במידה ולא עמד המכון ביעד המובטח. וזיכרו: האיבחון כשלעצמו אינו הפיתרון לקושי שאתם חווים אלא חלק מהמטרה שעבורה אתם עורכים אותו.