איך נלמד אות ב-5 דקות?

ידע נגיש וכלי לימוד

לימוד ורכישת ידע אינם מוגבלים לחינוך הפורמלי בבית הספר. ילדים מטבעם הינם סקרנים ופתוחים מאוד ללימוד של ידע חדש, כל ילד בסגנון הלימוד שאליו הוא נמשך.

ילד נמשך באופן טבעי לסגנון הלמידה המתאים לחוזקות שלו. לדוגמה: ילד שמאוד אוהב ספורט ילמד טוב יותר בתנועה, וילד שנהנה מיצירה יהנה מלימוד הנעשה דרך ציור או אומנות. עודדו את ילדכם ללמוד בדרך האהובה עליו. עם זאת, למידה הנרכשת דרך פעילות גופנית-פיזית כגון: תנועה, כתיבה ויצירה (לעומת למידה פסיבית, דרך צפייה או האזנה) בדרך כלל נטמעת מהר יותר בזיכרון. כל אחת מהפעולות הבאות מועילות ללמידה:

  1. תנועה: משחק במרחב הלימודי ומחוץ לכיתה
  2. האזנה: לימוד בשמיעה, דרך מוסיקה ושירה
  3. כתיבה: פעולה הדורשת מחשבה וארגון של החומר הנלמד
  4. קריאה: מחזקת את הזיכרון הראייתי של הנלמד
  5. יצירה: עוזרת להבנת החומר הנלמד דרך רגש ותחושה

לימוד האותיות בהשקעה של 5 דקות ביום

כשהידע נגיש – הילד יוכל ללמוד גם לבד, ללא שידול של ההורים והמורים. התפקיד שלנו בתור הורים ומורים הוא:

  1. ליצור סביבה עתירת ידע, וכן:
  2. לתמוך לעודד ולהחמיא בתהליך לימוד ידע חדש.

תוכנית 5 דקות ביום: איך ללמוד במינימום השקעה ובמקסימום הנאה?

  1. בתנועה: צרו את האות הנילמדת בתנועת גוף, תנו לילד ליצור תנועה ״טובה יותר״ משלו, כי כשאתה מלמד אחרים, אתה גם זוכר טוב יותר.
  2. האזנה: האזינו לצליל של האות וחיזרו עליה.
  3. כתיבה: כיתבו את האות במחברת. התאימו את אורך התרגול לאורך רוחו של הילד 🙂 אפשר גם לצייר ציור פשוט של מילה הקשורה לאות.
  4. חזרה בקול שימו לב לאופן ההגייה, ביחוד של אותיות הניקוד a e i o u.
  5. כל הכבוד!!! העידוד תורם ללמידה לא פחות מהלימוד עצמו. אפשר לסיים עם מדבקה כי אין ילד שלא אוהב מדבקות 🙂 (חוץ משני תלמידים שלנו מכיתה ב׳).

מספיק טוב זה גם מצויין, או: לא להיתפס בפרפקציוניזם!

כל עוד ניתן לזהות את האות הכתובה, העבודה מספיק טובה, ובשביל הילד שהתאמץ כפי יכולתו, היא מצויינת!
מיומנות ושליטה בשרטוט האותיות נרכשים עם הזמן, עם תרגול ועם התפתחות המוטוריקה. עם זאת חשוב כבר מההתחלה לתרגל כתיבה נכונה של האות!

לשמור על הזרימה (flow): רוב האותיות נכתבות מהנקודה העליונה של השורה ומסתיימות בתחתיתה. שרטוט האות באופן נכון תורם לשיפור רצף ומהירות הכתיבה.